سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصل کار چیلرها

 

اصل کار چیلرهای آبی

چیلرهای آبی پشتیبان اصلی سیستم‌های خنک کننده هستند. چیلر آبی یک دستگاه تبرید است که آب سرد (تقریباً 7 درجه سانتیگراد تا 12 درجه سانتیگراد) تولید می‌کند.

وظیفه اصلی یک چیلر کاهش دمای آب تا حدی است که بتوان از آن برای ایجاد اثر خنک کننده در یکپارچگی با سایر اجزای تهویه مطبوع استفاده کرد. در بعضی چیلر ها از پی ال سی فتک استفاده می شود.

چیلر آب درست مانند ماشین های یخچال دیگری است اما به جای خنک نگه داشتن غذا یا یخ سازی، آب سرد تولید می کند. خروجی چیلر آبی است با دمای پایین تر معمولاً حدود 10 درجه سانتی گراد بسته به طراحی چیلر.

چیلرهای آبی تهویه مطبوع نقش حیاتی در هر سیستم HVAC همراه با سایر اجزای اصلی دارند. چیلرها در سال‌های اخیر به دلیل طراحی‌های جدید و بهبود عملکرد در طرح‌های موجود مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند.

طراحی‌های جدید چیلر تهویه مطبوع را با راندمان بهتر و هزینه های عملیاتی و نگهداری کمتری به همراه داشته است. یکی دیگر از ویژگی های مطلوب، صرفه جویی در انرژی و کنترل دقیق بار یا ظرفیت چیلرهای جدید است.

چیلرهای جدید با ویژگی‌های فوق در بازار وجود دارد. داشتن چیلر جزء ضروری سیستم HVAC است. تولیدکنندگان چیلر همچنین تولید و قابلیت های طراحی خود را برای پاسخگویی به نیازهای متنوع چیلرهای تهویه مطبوع گسترش داده‌اند.

چیلر HVAC

اصل کار چیلر تراکمی بخار

چیلر HVAC     تهویه مطبوع و تجهیزات صنعتی بر روی چرخه تراکم بخار یا جذب بخار کار می‌کند. در چرخه تراکم بخار، مبرد در اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط چیلر گردش می‌کند.

 

یک فرآیند ترمودینامیکی در هر یک از چیلرهای فوق اتفاق می‌افتد. عملکرد تئوری چیلرهای تراکمی بخار یا چیلرهای تراکمی در زیر توضیح داده شده است.

·         افزودن حرارت به مبرد در اواپراتور:

مبرد با گرفتن گرما از آب سرد در اواپراتور تبخیر می‌شود و در نتیجه به هدف اصلی خود عمل می‌کند. مبرد چیلر از اواپراتور به صورت بخار خارج می شود اما از طرف دیگر آب سرد تولید می‌شود.

بنابراین گرما با فشار ثابت به مبرد اضافه می‌شود اما از آب سرد استخراج می‌شود. مبرد و آب سرد هر دو با هم مخلوط نمی‌شوند و با دیواره ای جامد در اواپراتور مانند پوسته و لوله جدا می‌شوند.

·         فشرده سازی بخارات مبرد در کمپرسور چیلر:

بخارات مبرد از اواپراتور خارج می‌شود و سپس توسط کمپرسور چیلر به فشار و دمای بالا فشرده می‌شود. کمپرسور برای کار خود به انرژی ورودی نیاز دارد و از این رو انرژی الکتریکی به آن تامین می‌شود.

·         دفع حرارت توسط مبرد در کندانسور تهویه مطبوع:

 

مشابه اواپراتور، اما در اینجا برعکس اتفاق می‌افتد. مبرد حرارت خود را به مایع خنک کننده یا هوای بیرون دفع می‌کند. به این ترتیب مبرد متراکم می‌شود و محیط بیرون گرم می‌شود. رسانه های خارجی به عنوان مثال آب خنک کننده ممکن است توسط برج خنک کننده چیلر خنک شود و دوباره در کندانسور بازیافت شود.

·         انبساط مبرد در شیر انبساط چیلر:

مبرد چیلر به صورت متراکم که از کندانسور خارج می‌شود در شیر انبساط منبسط شده و فشار و دمای آن تا سطح اواپراتور کاهش می یابد تا سیکل فوق دوباره تکرار شود.

در چهار جزء فوق چیلر HVAC، اواپراتور قسمتی است که پس از تبادل گرما با مبرد، آب سرد را دریافت می‌کنیم.