سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اپل قیمت آیفون 14 را در بیشتر بازارهای جهان گران کرده است

در زمان معرفی سری آیفون 14، اپل اعلام کرد که این دستگاه ها با افزایش قیمت مواجه نیستند، اما اکثر افشاگران اعلام کردند که نسل جدید آیفون شاهد افزایش قیمت 50 تا 100 دلاری خواهد بود. اپل واچ سری 8 نیز بهبودهایی داشته است، اما با همان قیمت اپل واچ سری 7 در دسترس است.

با توجه به نوشته ورج، اپل دست به افزایش قیمت آیفون 14 نزده است. بلکه فقط در بازار ایالات متحده، چین و چند کشور دیگر قیمت آیفون 14 را افزایش داده است. تحقیقات نشان می دهد که قیمت این گوشی های جدید در بسیاری از بازارهای بین المللی مانند بریتانیا، استرالیا، ژاپن، ایرلند و آلمان در حال افزایش است.

در برخی موارد، آیفون های نسل جدید به طور قابل توجهی گران تر از سال قبل هستند. به عنوان مثال، در بریتانیا (جایی که قیمت نسل سوم آیفون SE نیز افزایش یافته است)، قیمت آیفون 14 استاندارد 849 پوند است، در حالی که آیفون 13 استاندارد با قیمت حدودی 779 پوند در کشور بریتانیا عرضه شد.

 

افزایش قیمت اپل واچ

اپل واچ افزایش قیمت کمتری داشته است، اما به هر حال نسل جدید ساعت‌های هوشمند اپل گران‌تر از مدل‌های قبلی خود هستند. اپل واچ سری 7 در بریتانیا با قیمت 369 پوند عرضه شد، در حالی که علاقه مندان به اپل واچ سری 8 در این کشور باید 419 پوند بپردازند.

 

قیمت آیفون 14 در کشور های مختلف

در ایرلند، قیمت آیفون 14 افزایش قیمت داشته است و از 909 یورو به 1019 یورو رسیده است. در این کشور قیمت آیفون پرو 170 یورو افزایش یافته است. این در مورد فرانسه و ایتالیا (دو کشور دیگر که از یورو به عنوان پول ملی خود استفاده می کنند) نیز صادق است.

 

نظر تحلیلگران درباره افزایش قیمت آیفون 14

برخی از تحلیلگران می گویند افزایش قیمت آیفون نتیجه افزایش تورم است. تحلیلگران می گویند یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت آیفون توسط اپل، قوی بودن دلار در بازارهای جهانی و کاهش ارزش سایر ارزها در برابر دلار آمریکا است. ارزش ارزهایی مانند پوند و ین در سال گذشته کاهش یافته است. به طور خاص، ین بیش از 24 درصد از ارزش خود را در برابر دلار در 12 ماه گذشته از دست داده است. پوند در بدترین و ضعیف ترین وضعیت موجود در سال های اخیر می باشد.

 

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که حتی در کشورهایی که ارزهای قوی داشته‌اند، مشتریان در زمینه قیمت‌گذاری آیفون سود چندانی نبرده‌اند. برای مثال، سال گذشته پوند حدود 1.40 دلار ارزش داشت. قیمت آیفون در بریتانیا همان 799 دلار. در واقع، بریتانیایی ها حدود هزار و صد و بیست  دلار برای خرید آیفون پرداخت کردند. در ایرلند هم همینطور بود. در آن زمان، 1 یورو 1.20 دلار ارزش داشت، در حالی که آیفون 12 به قیمت 929 یورو فروخته می شد.