سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپ آب جابجایی مثبت و مبدل حرارتی استخر

 پمپ آب جابجایی مثبت چیست؟

پمپ آب جابجایی مثبت (PD) یک سیال را با محصور کردن مکرر یک حجم ثابت و حرکت مکانیکی آن در سیستم حرکت می‌دهد. عمل پمپاژ چرخه ای است و می تواند توسط پیستون، پیچ، چرخ دنده، غلتک، دیافراگم یا پره هدایت شود.

پمپ جابجایی مثبت چگونه کار می کند؟

اگرچه طرح‌های پمپ آب متنوعی وجود دارد، اکثر آنها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: رفت و برگشتی و چرخشی.

پمپ های جابجایی مثبت رفت و برگشتی

یک پمپ آب جابجایی مثبت رفت و برگشتی با حرکت مکرر عقب و جلو (ضربه های) پیستون، پیستون یا دیافراگم کار می کند. این چرخه ها را رفت و برگشت می نامند.

در پمپ آب پیستونی، اولین حرکت پیستون خلاء ایجاد می کند، یک شیر ورودی را باز می کند، دریچه خروجی را می بندد و سیال را به داخل محفظه پیستون می کشد (فاز مکش). با معکوس شدن حرکت پیستون، شیر ورودی، که اکنون تحت فشار است، بسته می شود و دریچه خروجی باز می شود و اجازه می دهد تا سیال موجود در محفظه پیستون پمپ آب تخلیه شود (فاز تراکم).

پمپ آب رفت و برگشتی می توانند دو منظوره با دریچه های ورودی و خروجی در دو طرف پیستون باشند. همانطور که پیستون از یک طرف مکش می کند، از طرف دیگر فشرده می شود. نسخه های پیچیده تر و شعاعی تر اغلب در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند.

پمپ های جابجایی مثبت رفت و برگشتی

پمپ آب پلانجر

پمپ آب پلانجر نیز به همین ترتیب عمل می کنند. مقدار آب جابجا شده توسط موتور پیستونی به حجم سیلندر بستگی دارد. در پمپ پیستونی این بستگی به اندازه پیستون دارد. آب بندی اطراف پیستون یا پیستون برای کارکردن پمپ و جلوگیری از نشتی مهم است. به طور کلی، آب بند پمپ آب ساده است، زیرا در بالای سیلندر پمپ نصب می شود، در حالی که مهر و موم سمت پیستون در محفظه پمپ بالا و پایین می رود.

پمپ آب دیافراگمی

پمپ آب دیافراگمی از یک دیافراگم انعطاف پذیر برای حرکت سیال به جای پیستون استفاده می کند. با منبسط شدن دیافراگم، حجم محفظه پمپ افزایش می یابد و مایع وارد پمپ می شود. فشرده سازی دیافراگم باعث کاهش حجم و دفع مایع می شود. مزیت پمپ های آب دیافراگمی این است که دارای سیستم بسته هستند و برای پمپاژ مایعات خطرناک ایده آل هستند.

مبدل های حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر از تجهیزات استخر است این مبدل از آب گرم دیگ بخار (یا مدار آب گرم شده خورشیدی) برای گرم کردن آب استخر استفاده می کند. شما می توانید از مبدل حرارتی استخر در استخرهای کلردار و آب شور، جکوزی، اسپا و استخرهای با گرمایش خورشیدی استفاده کنید. انواع مختلفی از مبدل های حرارتی استخر وجود دارد، اما همه آنها به شما کمک می کنند تا دمای آب استخر مورد نظر خود را بدست آورید.

انواع مبدل حرارتی استخر

چه به دنبال مبدل حرارتی صفحه ای، مبدل حرارتی فولاد ضد زنگ، مبدل حرارتی پوسته و لوله، یا مبدل حرارتی مسی نیکل باشید، می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

مبدل های حرارتی صفحه ای سریع گرم می شوند، مقرون به صرفه هستند و نیاز به واشرهای سنتی را از بین می برند. اگر راه اندازی فشار بالا دارید، لوله های فولادی ضد زنگ و مبدل های حرارتی پوسته عالی هستند. به علاوه، مبدل حرارتی استخر صفحه ای می توانند دمای بالا را به خوبی تحمل کنند.

مبدل های حرارتی کورونیکل می توانند در برابر خوردگی آب شور مقاومت کنند و بسیار بادوام هستند. اگر تمیز کردن و نگهداری آسان برای شما مهم است، آنها انتخاب بسیار خوبی هستند.

مزیت سیستم چیلر آبی

یکی از مزیت های کلیدی استفاده از سیستم چیلر آبی برای خنک سازی فرآیند در زیر بیان شده است. بهره وری انرژی است. خنک سازی فرآیند با چیلر آبی به دلایل مختلف یک روش بسیار کارآمد است.

·          برای شروع، چیلرهای آبی مستقل از دمای محیط کار می کنند و به آنها اجازه می دهد از ناکارآمدی سیستم که با نوسانات شرایط حرارتی محیط رخ می دهد جلوگیری کنند.

·         علاوه بر این، چیلرهای آبی به دلیل اصل کارکرد خود (استفاده از آب برای دفع گرما از سیستم)، در کاهش سریع دما در کاربردهای صنعتی بزرگتر بسیار موثر هستند.